Malin Brännström Silvermuseet/INSARC vår moderator.

 

Måndag 15/6 var Arjeplogs allmänningar ute på skogsexkursion inom Västra Kikkejaurs sameby tillsammans med representanter från skogssamebyarna Ståkke och Västra Kikkejaur, Silvermuseet/INSARC, forskare och andra skogsintresserade. Syftet med dagen var att titta på några utvalda skogsbestånd med tyngdpunkt på lavförekomst, åtgärder och urval för restaurering av lavbete.

Forskarna Lars Östlund och David Harnesk

BILD: Leif-Anders Blind – Skoglig entreprenör. Daniel Andersson SFV, Jonas Stenberg VK

Under tre års tid har vi deltagit i projektet Mähttse – skogprojekt där vi regelbundet träffas för att samarbete. Detta projekt kan du läsa mer om här: Mähttse – Skogslandskap – Silvermuseet. Vi är stolta över att vara en del av detta unika projekt där vi vill tillsammans med allmänningarnas skogsbruk och renskötselns verksamheter hitta en dialog som leder till förståelse och respekt för varandras verksamheter.  Projektet vill vi bidra till att förbättra förhållandena i skogslandskapet utifrån lokalt och samiskt perspektiv. I processen kan vi lära mer om varandras förutsättningar och utveckla nya tankar om metoder för skötseln och nyttjandet av skogslandskapen. Detta innebär att vi gemensamt ska hitta en väg in i framtiden där vi, i möjligaste mån, skapar förutsättningar att fortsätta bedriva våra respektive verksamheter.

Dagens kock: Mattias Knivfors, och blandade deltagare.

Isak Landström, Skogsförvaltare Arjeplogs allmänning

Jan Vesterlund – ordföranden för Skogs- och Nybyggesallmänningen, Maria Elveback och Martin Lestander – båda ledamöter i styrelsen.

Samling vid renhagen.

Intresserade: Närmast kameran Richard Landström, Håkan Ederlöv och Jan Vesterlund.

Hilding Burman, ledamot i styrelsen.